Vergoeding aangepast bed

Wat krijg je vergoed voor een aangepast bed? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijg je vergoed?

Heb je een diagnose voor verpleegzorg? Dan kom je in aanmerking voor een aangepast bed. Een aangepast bed kan ook noodzakelijk zijn voor mensen die daardoor zelfstandig blijven.

Een aangepast bed en de eventueel benodigde, aan het bed gerelateerde hulpmiddelen, krijg je vergoed uit je basisverzekering. Ook wanneer je enkel aan het bed gerelateerde hulpmiddelen nodig hebt, wordt dit vergoed uit je basisverzekering. Het gaat dan om de volgende hulpmiddelen: bedheffer, bedpapegaai, bedbeugel, onrusthekken, bedgalgen, draaischijven, bedtafel, dekensteun, bedverhogers, overschuifplanken, glijmatten en draailakens.

Heb je het hulpmiddel tijdelijk nodig, dan valt dit onder de vergoeding voor kortdurend gebruik van uitleenhulpmiddelen. Heb je deze hulpmiddelen langer of voortaan altijd nodig dan kan je hieronder lezen wat de vergoeding is.

Je krijgt deze vergoeding als je naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijg je misschien niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg.

In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.

Eigen bijdrage

Nee, je betaalt geen wettelijke Voor sommige zorg betaal je een wettelijke eigen bijdrage. Je betaalt dan een deel van je zorg, medicijnen of hulpmiddelen zelf.

Eigen risico

Nee, je betaalt geen Bedrag dat je zelf betaalt voordat wij je zorg vergoeden. In 2023 is je eigen risico € 385 per jaar. Je betaalt dit alleen voor zorg uit de basisverzekering. En alleen als je 18 jaar of ouder bent. Heb je gekozen voor een hoger, vrijwillig eigen risico van € 685 of € 885? Dan is dat het eigen risico dat je per jaar betaalt.

Waar kan je terecht?

Op zoek naar een leverancier met een contract voor een aangepast bed? Vind een leverancier bij je in de buurt.

Vragen over je bed? Neem contact op met je leverancier. Is je bed voor 1 januari 2017 geleverd? Dan kan je met je vragen terecht bij Kersten, bereikbaar per telefoon: 088 500 59 99 of per e-mail.

Hulp nodig? Just Ask!