Vergoeding aangepast bed

Wat krijg je vergoed voor een aangepast bed? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijg je vergoed?

Heb je een diagnose voor verpleegzorg? Dan kom je in aanmerking voor een aangepast bed. Een aangepast bed kan ook noodzakelijk zijn voor mensen die daardoor zelfstandig blijven.

Een aangepast bed en de eventueel benodigde, aan het bed gerelateerde hulpmiddelen, krijg je vergoed uit je basisverzekering. Ook wanneer je enkel aan het bed gerelateerde hulpmiddelen nodig hebt, wordt dit vergoed uit je basisverzekering. Het gaat dan om de volgende hulpmiddelen: bedheffer, bedpapegaai, bedbeugel, onrusthekken, bedgalgen, draaischijven, bedtafel, dekensteun, bedverhogers, overschuifplanken, glijmatten en draailakens.

Heb je het hulpmiddel tijdelijk nodig, dan valt dit onder de vergoeding voor kortdurend gebruik van uitleenhulpmiddelen. Heb je deze hulpmiddelen langer of voortaan altijd nodig dan kan je hieronder lezen wat de vergoeding is.

Je krijgt deze vergoeding als je naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijg je niet alles vergoed. In onze spelregels lees je meer over de vergoeding van gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg.

In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.

Eigen bijdrage

Nee, je betaalt geen wettelijke Bedrag dat je zelf betaalt voor zorg, medicijnen of hulpmiddelen.

Eigen risico

Nee, je betaalt geen Bedrag dat je eerst zelf betaalt voordat je een vergoeding krijgt voor zorg. In Nederland kennen we 2 vormen van eigen risico, het verplichte en het vrijwillige eigen risico. Het verplichte eigen risico stelt de overheid vast en is in 2019 en  2020 € 385. Bovenop het verplichte eigen risico kan je kiezen voor een vrijwillig eigen risico van maximaal € 500. Het eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering.

Op zoek naar een gecontracteerde leverancier? Vind een leverancier. Je kunt je selectie verfijnen op: bedden.

Vragen over je bed? Neem contact op met je leverancier. Is je bed voor 1 januari 2017 geleverd? Dan kan je met je vragen terecht bij Kersten, bereikbaar per telefoon: 088 500 59 99 of per e-mail.