Vergoeding aangepaste stoel

Wat krijg je vergoed voor een aangepaste stoel? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijg je vergoed?

Een aangepaste stoel vergoeden wij uit je basisverzekering. Je komt in aanmerking voor vergoeding als je problemen hebt bij het zitten en je geen gebruik kunt maken van een stoel die voldoet aan de normale ergonomische eisen. Je komt niet in aanmerking voor vergoeding als er alleen sprake is van vetzucht (obesitas), reuzen- of dwerggroei, problemen bij staan, problemen bij lopen of rugpijn in de lage rug.

Je krijgt deze vergoeding als je naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijg je niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van zorg zonder contract voor jouw hulpmiddel.

In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.

Eigen bijdrage

Nee, je betaalt geen wettelijke Voor sommige zorg betaal je een wettelijke eigen bijdrage. Je betaalt dan een deel van je zorg, medicijnen of hulpmiddelen zelf.

Eigen risico

Nee, je betaalt geen Bedrag dat je zelf betaalt voordat wij je zorg vergoeden. In 2021 is je eigen risico € 385 per jaar. Je betaalt dit alleen voor zorg uit de basisverzekering. En alleen als je 18 jaar of ouder bent. Heb je gekozen voor een hoger, vrijwillig eigen risico van € 685 of € 885? Dan is dat het eigen risico dat je per jaar betaalt.

Waar kun je terecht?

Op zoek naar een leverancier met een contract voor aangepaste stoelen? Vind een leverancier bij je in de buurt.

Je leverancier vraagt altijd vooraf toestemming bij ons aan.

Heb je geen goede aangepaste stoel meer? Dan kun je deze laten vervangen. Je leverancier vraagt eerst een akkoordverklaring bij ons aan. En stuurt ons een offerte met een toelichting op de reden van vervanging. Als de aanvraag anders is dan de vorige aanvraag, moet je er een ergotherapeutisch verslag bij doen met de reden van vervanging. Als het om een kinderstoel gaat, moet de medisch specialist de reden van vervanging aangeven.

Je leent de stoel. Heb je de stoel niet meer nodig? Neem dan altijd contact op met je leverancier. Het hulpmiddel wordt dan weer bij je opgehaald.

Hulp nodig? Just Ask!