Vind het antwoord op jouw vraag
Omdat we jou goed én snel willen helpen, hebben we de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Zo vind jij sneller jouw antwoord, en halen we wat druk weg bij onze collega's. Staat jouw vraag er niet bij? Dan helpen we je graag verder via de chat in de Just app of telefonisch.
Jouw Just zorgverzekering
Hoe moet ik een zorgverzekering aanvragen?
- Kies een pakket
- Vul je gegevens in
- Kies de ingangsdatum
- Laat ons weten hoe we je kunnen bereiken
- En waar we de rekening mogen afschrijven
Kan ik mijn eigen risico ook gespreid betalen?
Jazeker, want we snappen heel goed dat je het eigen risico liever niet in 1x betaalt. Let wel op: gespreid betalen kan alleen als je kiest voor het standaard eigen risico van € 385.
Hoe geef ik een wijziging door?
Tot wanneer kan ik overstappen naar Just?
Op zoek naar een nieuwe zorgverzekering? Overstappen kan je het beste doen vóór 1 januari. Dan zeggen wij je oude zorgverzekering namelijk automatisch op. Handig! Wil je je later bij ons aanmelden? Dat kan tot 1 februari, maar alleen als je jouw oude zorgverzekering uiterlijk 31 december zelf hebt opgezegd.
Wat is het verschil tussen het eigen risico en de eigen bijdrage?
Het eigen risico en de eigen bijdrage lijken veel op elkaar: je betaalt ze allebei zelf. Maar ze zijn niet hetzelfde:
- Eigen risico
In 2024 is het verplicht eigen risico € 385. Dat betekent dat je de eerste € 385 aan zorgkosten uit de basisverzekering zelf betaalt, voordat je een vergoeding krijgt. De overheid bepaalt dit. Lees meer over het eigen risico. - Eigen bijdrage
Voor sommige zorg uit de basisverzekering betaal je een deel zelf. De overheid bepaalt de hoogte van deze eigen bijdrage. En de zorg waar die voor geldt. Lees meer over de eigen bijdrage.
Zorg en vergoedingen
Waar kan ik vinden wat ik vergoed krijg?
Check jouw persoonlijke vergoeding in Mijn Just of in de Just app. Of bekijk je vergoeding op de vergoedingenpagina op onze website.
Hoe vind ik een zorgverlener die bij mij past?
Je kunt terecht bij tienduizenden zorgverleners in heel Nederland. Er is dus altijd wel een zorgverlener die past bij je levenswijze, geloof of cultuur. Vind snel een zorgverlener bij je in de buurt.
Liever persoonlijk advies? Bel ons zorgteam op (013) 594 91 10.
Klopt het dat ik bij Just bij elk ziekenhuizen terechtkan?
Bij Just hoef jij je geen zorgen te maken over je vergoeding voor ziekenhuiszorg. Want wij hebben al met veel ziekenhuizen afspraken gemaakt voor 2024. Of bieden vergoedingszekerheid.
Betalen en declareren
Ik kan mijn rekening(en) niet betalen. Wat moet ik doen?
Geldzorgen zijn niet fijn. Daarom helpen we jou op verschillende manieren als je een rekening niet kan betalen. Bijvoorbeeld met een betalingsregeling, of met advies op maat. Bekijk wat je kan doen.
Ik moet kosten betalen voor de apotheek. Waar betaal ik voor?
Er zijn 3 verschillende kosten bij de apotheek: terhandstellingskosten, kosten voor een begeleidingsgesprek en extra kosten. Bekijk wat deze kosten inhouden.
Ik wil een declaratie indienen. Hoe werkt dit?
Je kan je declaratie bij ons indienen via de Just App of Mijn Just. Lees hoe je dit doet.