Vergoeding zitorthese en ligorthese

Wat krijg je vergoed voor zitorthese en ligorthese? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijg je vergoed?

Zitorthesen en ligorthesen krijg je vergoed uit de basisverzekering. Zit- en ligorthesen zijn orthesen voor de romp die tenminste metalen of kunststof verstevigingen moeten hebben en die niet zo buigzaam zijn dat zij bij normaal gebruik vanzelf vervormen.

Je komt in aanmerking voor vergoeding van een zit- of ligorthese als deze wordt voorgeschreven ter compensatie van een verloren gegane functie, waarbij wordt aangenomen dat deze functie niet meer herstelt.

Je krijgt deze vergoeding als je naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijg je niet alles vergoed. In onze spelregels lees je meer over de vergoeding van gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg.

In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.

Eigen bijdrage

Nee, je betaalt geen wettelijke Bedrag dat je zelf betaalt voor zorg, medicijnen of hulpmiddelen.

Eigen risico

Nee, je betaalt geen Bedrag dat je eerst zelf betaalt voordat je een vergoeding krijgt voor zorg. In Nederland kennen we 2 vormen van eigen risico, het verplichte en het vrijwillige eigen risico. Het verplichte eigen risico stelt de overheid vast en is in 2019 en  2020 € 385. Bovenop het verplichte eigen risico kan je kiezen voor een vrijwillig eigen risico van maximaal € 500. Het eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering.

Waar kan je terecht?

Op zoek naar een leverancier die een contract met ons heeft? Vind een leverancier.

Je kunt je selectie verfijnen op: zit- en ligorthese.

  • Je hebt een voorschrift nodig van de medisch specialist, die daarop aangeeft welke voorziening je nodig hebt.
  • Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je vooraf altijd een akkoordverklaring bij ons aanvragen.

Je leent de zit- of ligorthese. Heb je de orthese niet meer nodig? Neem dan altijd contact op met je leverancier. Het hulpmiddel wordt dan weer bij je opgehaald.