Voor sommige behandelingen heb je toestemming van ons nodig om een vergoeding te krijgen.
Van sommige zorg is niet duidelijk of deze bij de basisverzekering hoort of bij de aanvullende verzekering. Bijvoorbeeld bij nieuwe of experimentele behandelingen, bepaalde hulpmiddelen, ziekenvervoer of zorg in het buitenland. We beoordelen dit graag voordat je aan de behandeling begint. Je hebt dan van tevoren zekerheid over jouw vergoeding.
Vaak heb je een akkoordverklaring nodig als je kiest voor een niet-gecontracteerde zorgverlener of leverancier. Bij een niet-gecontracteerde zorgverlener of leverancier betaal je een deel van de kosten zelf. Dan vergoeden we 65% van je nota tot maximaal 65% van het tarief dat we hebben afgesproken met onze gecontracteerde zorgverleners.
Daarnaast kan het zijn dat je je vergoeding voor een hulpmiddel van een niet-gecontracteerde leverancier niet in één keer ontvangt, maar dat je een aantal jaren achter elkaar een gedeeltelijke vergoeding krijgt als je jaarlijks aantoont dat je dit hulpmiddel nog gebruikt. Je leest op de bevestiging van je akkoordverklaring of dit voor je hulpmiddel van toepassing is.
Je kunt zelf een akkoordverklaring bij ons aanvragen. Maar jouw zorgverlener of leverancier mag dit ook doen. Vraag altijd de akkoordverklaring aan voordat je zorg begint of je het hulpmiddel koopt of leent. Dan voorkom je vervelende financiële verrassingen.
Dit hebben we van je nodig voor een akkoordverklaring:
Je persoonlijke gegevens: naam, adres, geboortedatum, relatienummer (deze vind je op je polisblad of je CZ Zorgpas);
Je medische gegevens: de verwijzing of voorschrift van jouw arts, een medische indicatie van jouw arts en, bij een hulpmiddel, een offerte van de leveranciers.
De afdeling Medische beoordelingen zal je verzoek verwerken. Stuur je aanvraag per post naar:
Just t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 90152
5000 LD Tilburg.
Je hebt binnen 10 werkdagen een reactie of de akkoordverklaring.