Vergoeding infuuspomp

Wat krijg je vergoed voor een infuuspomp? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijg je vergoed?

Heb je medicijnen die je continu parentaal moet toedienen? En gaat het om een geneesmiddel dat is opgenomen in het geneesmiddelen vergoedingssysteem (GVS), waarvoor er een vergoeding is vanuit de basisverzekering? Dan krijg je een volledige vergoeding voor een uitwendige infuuspomp. De volgende onderdelen komen voor vergoeding in aanmerking:

  • Inzet en gebruik van apparatuur.
  • Materialen voor toediening (bijvoorbeeld spuiten, verlenglijnen, naalden, gazen en handschoenen).
  • De batterijen/accu's en oplaadapparatuur die bij de eerste aanschaf horen.
  • Bezorging en instructie.
  • Telefonische begeleiding door verpleegkundigen.
  • 24 uur bereikbaar.
  • Onderhoud van de apparatuur.
  • Telefonische feedback.

Voor de toediening van insuline gelden andere regels. Voor de toediening kan je vragen om vergoeding van een insulinepomp (diabeteshulpmiddel).

Je krijgt deze vergoeding als je naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijg je misschien niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg.

In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.

Eigen bijdrage

Nee, je betaalt geen wettelijke Voor sommige zorg betaal je een wettelijke eigen bijdrage. Je betaalt dan een deel van je zorg, medicijnen of hulpmiddelen zelf.

Eigen risico

Nee, je betaalt geen Bedrag dat je zelf betaalt voordat wij je zorg vergoeden. In 2023 is je eigen risico € 385 per jaar. Je betaalt dit alleen voor zorg uit de basisverzekering. En alleen als je 18 jaar of ouder bent. Heb je gekozen voor een hoger, vrijwillig eigen risico van € 685 of € 885? Dan is dat het eigen risico dat je per jaar betaalt.

Waar kan je terecht?

Op zoek naar een leverancier met een contract voor infuuspompen? Vind een leverancier bij je in de buurt.

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je vooraf altijd een akkoordverklaring bij ons aanvragen. Stuur hierbij de medische diagnose van je specialist samen met een offerte van de leverancier mee.

Je leent dit hulpmiddel. Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Leen je dit hulpmiddel en heb je het niet meer nodig? Neem dan altijd contact op met je leverancier. Het hulpmiddel wordt dan weer bij je opgehaald.

Hulp nodig? Just Ask!