Veelgestelde vragen over het coronavirus
Het coronavirus raakt ons allemaal. Het is dan ook niet vreemd dat je vragen hebt. We hebben de belangrijkste vragen over je zorg(verzekering) op een rij gezet. Zorg goed voor elkaar en let op elkaar, vooral nu.
Huisartsen krijgen veel vragen over het coronavirus. Heb jij een andere gezondheidsvraag en lukt het niet om contact te krijgen met jouw huisarts? Stel je vraag dan eenvoudig via App de Dokter.
Coronavirus en zorgverzekering
Wat is long COVID?
Sommige mensen die besmet zijn geweest met corona houden daar klachten aan over. Ook na een mild verloop van de ziekte. Ze zijn moe, vergeetachtig of ruiken of proeven dingen niet of anders. Als die klachten enkele weken of maanden duren, noemen we dat long COVID.
Moet ik betalen voor een vaccinatie tegen het coronavirus?
Nee, een vaccinatie kost je niets. Je betaalt ook geen eigen risico.
Kan ik me laten testen op het coronavirus?
Iedereen met klachten kan zich gratis laten testen bij de GGD. Je hebt hiervoor geen verwijzing nodig van de huisarts. Je hoeft zelf niets te betalen en je betaalt hierover ook geen eigen risico. Afspraak maken? Dat kan online via Coronatest.nl (inloggen met DigiD). Of bel tussen 8.00 uur en 20.00 uur gratis het landelijke telefoonnummer 0800-1202. Houd je burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Meer informatie vind je op Rijksoverheid.nl.
Wordt herstelzorg na corona volledig vergoed vanuit de basisverzekering?
Ministerie van Medische Zorg heeft op advies van Zorginstituut Nederland besloten om tijdelijk de herstelzorg aan ernstig zieke COVID-19-patiënten ruimer te vergoeden vanuit de basisverzekering. De verruimde vergoeding geldt voor zowel patiënten die op de IC hebben gelegen als patiënten die op verpleegafdelingen zijn behandeld of die thuis ernstig ziek zijn geweest. Bekijk de vergoeding corona herstelzorg.
Ik verblijf in het buitenland en ben ziek geworden door het coronavirus. Wat krijg ik vergoed?
Je krijgt spoedeisende hulp in het buitenland vergoed. Was er vóór vertrek een negatief reisadvies (oranje of rood) door het coronavirus? Dan krijg je géén vergoeding uit je aanvullende verzekering. Moet je naar het ziekenhuis of heb je een gezondheidsvraag? Bel de Just Helpline: +31 13 468 04 02.Onze verpleegkundigen staan 24/7 voor je klaar met advies en hulp.
Ik heb tijdens coronacrisis een afspraak op afstand gehad. Waarom zie ik op mijn rekening een afspraak in het ziekenhuis staan?
Ziekenhuizen hebben de naam van afspraken vaak nog niet aangepast in hun administratie. Daarom staat er op de rekening soms nog dat de afspraak in het ziekenhuis was, ook al had je een afspraak op afstand. Voor het bedrag op je rekening maakt het geen verschil. Zorgverleners, zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit hebben hier samen afspraken over gemaakt.